Jak zadbać o higienę jamy ustnej po usunięciu zęba mądrości?

Usunięcie zębów mądrości przez dentystę lub chirurga wymaga odpowiedniego zadbania o jamę ustną, aby zapewnić całkowite i szybkie wygojenie rany. Jeśli nie wyczyścisz odpowiednio zębów dojdzie do bolesnej infekcji lub zapalenia zwanego zapaleniem kości wyrostka kości. Zaburzenie to pojawia się w około 20% przypadków ekstrakcji zęba mądrości, dlatego po operacji należy podjąć niezbędne środki ostrożności. O jamę ustną należy dbać przynajmniej tydzień po ekstrakcji, stosując proste, niewymagające dużego wysiłku techniki.

CZĘŚĆ PIERWSZA- CZYSZCZENIE ZĘBÓW.

Dlaczego warto rozważyć szczoteczki bambusowe bądź pszeniczne

Po operacji dentysta wypełni gazą w miejsce ekstrakcji. Zwykle możesz ją wymieniać po godzinie. Jeśli nadal krwawisz, zmieniaj gazę co 30–45 minut i delikatnie uciskaj. Krwawienie nie powinno trwać dłużej niż kilka godzin, jeśli jednak nie ustąpi- skontaktuj się ze swoim dentystą. Lekkie krwawienie w miejscu ekstrakcji jest zjawiskiem normalnym w okresie od 24 do 48 godzin po ekstrakcji zęba mądrości. Krwawienie nie powinno być obfite i rozcieńczać się w ślinie. Jeśli widzisz większą ilość krwi, natychmiast skontaktuj się z dentystą.

Unikaj mycia zębów pierwszego dnia po zabiegu.

Pierwszego dnia po zabiegu nie należy myć zębów, ani też płukać jamy ustnej płynem do płukania. Może to utrudniać gojenie się ran i powodować problemy, takie jak zapalenie wyrostka kości lub infekcję.

Pierwsze 24 godziny po zabiegu są bardzo ważne w procesie gojenia. Umycie zębów może spowodować naruszenie szwów lub zakłócenie procesu gojenia, co może przedłużyć gojenie i spowodować infekcję.

Unikaj mycia zębów w okolicach ekstrakcji przez 3 dni.

Unikaj mycia zębów w miejscu ekstrakcji zęba mądrości przez trzy dni po zabiegu. Zamiast tego spróbuj wypłukać usta połową szklanki ciepłej wody ze szczyptą soli, zaczynając od pierwszego dnia po zabiegu.

Nie wypluwaj od razu roztworu soli, poprzelewaj go delikatnie w buzi.  Przechyl głowę z na bok po ekstrakcji zęba, aby woda namoczyła bolący obszar, a następnie przechyl ją w drugą stronę, aby pozbyć się płynu z ust.

Pozostałe zęby myj bardzo delikatnie i ostrożnie.

Dzień po zabiegu ponownie zacznij bardzo delikatnie myć zęby. Należy oczywiście omijać  miejsca ekstrakcji, gdyż może to podrażnić lub zerwać skrzep krwi, który powstał w celu ochrony otworu pozostawionego po ekstrakcji.

• Używaj miękkiej szczoteczki i myj zęby delikatnie i powoli okrężnymi ruchami. Rekomendowane są szczoteczki pozabiegowe z bardzo dużą ilością  delikatnego włosia. Warto sięgnąć po szczoteczkę Dr Scott Ultra Sensitive, której 10 000 włókien jest delikatniejsze niż piórko.
  • Nie wypluwaj pasty przez pierwsze kilka dni po ekstrakcji. Gwałtownymi ruchami możesz rozerwać skrzep, a wtedy gojenie potrwa dużo dłużej.  Zamiast tego użyj soli fizjologicznej lub antyseptycznego płynu do płukania ust, aby delikatnie przepłukać usta, a następnie przechylić głowę do przodu, aby płyn wylał się sam z Twoich ust.

Wróć do normalnego szczotkowania i nitkowania zębów trzeciego dnia po ekstrakcji.

W trzecim dniu po zabiegu, możesz ponownie rozpocząć normalne szczotkowanie i nitkowanie zębów. Nadal jednak uważaj na okolice ekstrakcji, aby jej nie podrażnić

Podczas mycia zębów pamiętaj również o szczotkowaniu języka, aby usunąć z niego resztki jedzenia i bakterii, które mogą dostać się do podrażnionych dziąseł i spowodować infekcję.

Uważaj na infekcje.

Postępując zgodnie z zaleceniami lekarza i utrzymując usta i zęby w czystości, możesz zmniejszyć ryzyko infekcji. Ważne jest, aby zwracać uwagę na pierwsze oznaki infekcji i kontaktować się z lekarzem, jak tylko zauważysz niepokojące objawy.

Niepokój powinny wzbudzić problemy z przełykaniem lub oddychaniem, gorączka, wydobywająca się ropa w miejscu ekstrakcji  lub w nosie, spuchnięte dłuższy czas dziąsła.

CZĘŚĆ DRUGA- CZYSZCZENIE JAMY USTNEJ.

Wypłucz usta roztworem soli.

Dzień po zabiegu użyj prostego roztworu soli fizjologicznej, aby utrzymać czyste usta i zęby bez użycia szczoteczki do zębów. Ta technika pomoże Ci zachować czystość jamy ustnej i zmniejszy ryzyko infekcji.

• Przygotuj roztwór soli, rozpuszczając pół łyżeczki  soli w 250 ml letniej wody.
  • Delikatnie płucz usta roztworem soli fizjologicznej przez 30 sekund. Nie wypluwaj roztworu. Zamiast tego przechyl głowę do przodu i pozwól wodzie wypłynąć z ust. Pomoże Ci to uniknąć zerwania skrzepów krwi.
  • Po każdym posiłku wypłucz usta słoną wodą, aby usunąć z ust resztki jedzenia.
  • Możesz również użyć płynu do płukania ust, o ile nie zawiera on alkoholu, ponieważ może to podrażnić miejsce ekstrakcji

Płucz usta irygatorem.

Jeśli nie masz irygatora, użyj małej plastikowej strzykawki do przepłukania ust. Stosuj po posiłkach i przed pójściem spać, lub wg zaleceń lekarza.

Do napełnienia irygatora możesz użyć tego samego roztworu soli co do płukania ust.
Upewnij się, że dysza irygatora znajduje się w miejscau ekstrakcji. Irygatorem możesz również płukać zęby. Może być to lekko bolesne, ale utrzymanie czystości jamy ustnej i miejsca ekstrakcji zmniejszy ryzyko infekcji lub zapalenia kości i wyrostka kości zębodołowego.

CZĘŚĆ TRZECIA- PIELĘGNACJA

Oto przykład bambusowej szczoteczki do zębów. Rączka tej szczoteczki została wykonana z bambusa, który jest najszybciej rosnąca i najszybciej odnawialnym zasobem roślinnym na Ziemi. Włosie natomiast zawiera proszek z węgla drzewnego. Zapobiega on rozwojowi bakterii i powstawaniu nieświeżego oddechu.

Ale czym jest bambus? Jest to trawa (a nie drzewo, jak wielu myśli), co ma dużą zaletę: po przycięciu rośnie bardzo szybko (do 1 metra dziennie!) . Jego eksploatacja nie prowadzi zatem do wylesiania (w przeciwieństwie do drzew) i nie wymaga podlewania ani stosowania nawozów lub innych pestycydów. Kolejna znacząca korzyść: pochłania prawie cztery razy więcej dwutlenku węgla, oddając do atmosfery aż 35% więcej tlenu. To czyni go ekologicznym i zrównoważonym materiałem do produkcji.

Bambusowa szczoteczka do zębów w trosce o planetę i o Ciebie.

Bambus ma wiele właściwości antybakteryjnych, co czyni go idealnym produktem do stosowania w jamie ustnej. Jest to wyjątkowo zrównoważony surowiec dzięki bardzo szybkiemu wzrostowi i ekologicznej eksploatacji. Bambus jest naturalnym, biodegradowalnym i nadającym się do recyklingu materiałem. Jest zatem doskonałą alternatywą dla produktów z plastiku. Z jednego bambusa powstaje około tysiąca szczoteczek. Co ciekawe, roślina ta ma większe możliwości wiązania dwutlenku węgla niż rodzime europejskie drzewa, dzięki czemu plantacje bambusowe mają pozytywny wpływ na klimat.

Dlaczego szczoteczka Dr Scott jest najlepszym wyborem?

Z ekologicznego punktu widzenia bambus jest odpowiednim materiałem do produkcji szczoteczek. Dlatego też jest całkiem naturalne, że wybraliśmy właśnie go na surowiec, z którego wykonujemy uchwyt i główkę naszej bambusowej linii eko. W sprzedaży mamy szczoteczki bambusowe z włosiem z proszkiem z węgla drzewnego oraz szczoteczki z kolorowym włosiem twist. Każde z włosia jest włosiem soft, delikatnie myjącym zęby i nie podrażniającym dziąseł.

Po zużyciu szczoteczki, należy odłamać główkę szczoteczki, która zawiera nylonowe włosie. Główkę wrzuć do odpadów mieszanych. Tymczasem pozostała część szczoteczki jest kompostowalna i może wylądować w naszym kompostowniku.

Proste? Proste! Zatem dbaj z nami o planetę!