Skąd się bierze próchnica?

Czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o powodach i leczeniu próchnicy.

Próchnica to choroba zakaźna. Najpierw dotyka szkliwo zęba. W zębie tworzy się mała wnęka, która, nieleczona, staje się coraz większa. Otwór staje się głębszy, a próchnica może dotrzeć do zębiny (warstwa pod szkliwem). Możesz zacząć odczuwać ból, zwłaszcza przy napojach i pokarmach szczególnie gorących, zimnych lub słodkich. Kolejnym etapem rozprzestrzeniania się próchnicy jest ropień zębowy. Pojawi się, gdy bakterie zaatakują więzadło, kość lub dziąsło.

O cukrach mówi się, że są jednym z głównych sprawców ataku na szkliwo. W rzeczywistości bakterie obecne w jamie ustnej, głównie bakterie Streptococcus mutans i bakterie kwasu mlekowego, rozkładają cukry na kwasy. Wiążą się one z kwasami, cząsteczkami jedzenia i śliną, tworząc tak zwaną płytkę nazębną, która powoduje próchnicę. Mycie zębów usuwa płytkę nazębną. Próchnica zębów, także mlecznych bardzo często ma wpływ na stałe zęby dziecka. Uwaga: zepsuty ząb, także mleczak, należy leczyć.

Objawy.

Objawy próchnicy zębów są bardzo różne i zależą w szczególności od stadium rozwoju próchnicy i jej lokalizacji. Na samym początku jej rozwoju, gdy próchnica dotyczy tylko szkliwa, ubytki mogą być bezbolesne.

Najczęstsze objawy to:

• ból zębów, który pogarsza się z czasem;
  • wrażliwe zęby;
  • ostre bóle podczas jedzenia lub picia czegoś zimnego, gorącego, słodkiego;
  • ból podczas gryzienia;
  • brązowy punkt na zębie;
  • ropa wokół zęba

Osoby szczególnie narażone.

Dziedziczność odgrywa szczególną rolę w powstawaniu ubytków. Dzieci, młodzież i osoby starsze częściej zapadają na próchnicę.

Powody.

Przyczyn próchnicy jest wiele, ale cukry, zwłaszcza spożywane między posiłkami, pozostają głównymi winowajcami. Ale w grę wchodzą również inne szkodliwe zachowania, takie jak przegryzanie przekąsek pomiędzy posiłkami czy też nieprawidłowe szczotkowanie zębów. Oczywiście brak szczotkowania jest kluczowym powodem próchnicy. Szczotkę należy dobierać do wieku dziecka. Dla najmłodszych warto pokusić się o szczotkę z minutnikiem, która nauczy czasu trwania mycia.

Powikłania

Próchnica zębów może mieć poważne konsekwencje dla zębów i ogólnego stanu zdrowia. Może na przykład powodować znaczny ból, ropnie, którym czasami towarzyszy gorączka lub obrzęk twarzy,. Próchnicy towarzyszyć mogą problemy z żuciem i odżywianiem, pękające lub wypadające zęby, infekcje … Dlatego należy leczyć próchnicę jak tylko zostanie ona zdiagnozowana przez stomatologa.

Czynniki ryzyka

Nieodpowiednia higiena jamy ustnej istotnie wpływa na rozwój próchnicy. Dieta bogata w cukier również znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia ubytków. Kolejnym istotnym parametrem jest brak fluoru.Wreszcie, zaburzenia pokarmowe, takie jak anoreksja i bulimia lub refluks żołądkowo-przełykowy są patologiami, które osłabiają zęby i ułatwiają powstawanie ubytków.

Diagnoza jest łatwa do postawienia przez dentystę, ponieważ ubytki są często widoczne gołym okiem. Lekarza zada również dodatkowe pytania dotyczące bólu i wrażliwości zębów. Rentgen może potwierdzić obecność głębszego ubytku.

Częstość występowania próchnicy, która wpływa na koronę zęba (widoczna część, która nie jest przykryta dziąsłami) wzrasta do czterdziestego roku życia, a następnie stabilizuje się. Częstość występowania ubytków, które wpływają na korzeń zęba, często z powodu cofania się dziąseł, rośnie wraz z wiekiem i jest powszechna u osób starszych.

Profilaktyka.

Zapobieganie jest lepsze niż leczenie. W przypadku próchnicy profilaktyka może być bardzo skuteczna i polega głównie na higienie jamy ustnej. Należy regularnie myć zęby, co najmniej dwa razy dziennie, a idealnie nawet trzy razy dziennie po każdym posiłku. Ważną rzeczą w leczeniu próchnicy jest szybka konsultacja. Regularne wizyty u dentysty są niezbędne, ponieważ umożliwiają leczenie próchnicy przed osiągnięciem zaawansowanego stadium. Zadomowiona już próchnica, która zaatakowała miazgę zęba, wymaga bardziej skomplikowanych i droższych zabiegów niż próchnica, która nie zaatakowała szkliwa.